Darmowa dostawa od 1 500,00 zł

Ile waży wieża Eiffla i jaką stal wykorzystano do jej budowy? Ciekawostki o słynnej konstrukcji

Ile waży wieża Eiffla i jaką stal wykorzystano do jej budowy? Ciekawostki o słynnej konstrukcji

Kto zbudował wieżę Eiffla? Oczywiście Gustave Eiffel. Gdy zaprezentował światu swój śmiały projekt, wielu sądziło, że to architektoniczna fanaberia, która oszpeci Paryż. Rok budowy wieży Eiffla to 1889 – powstała jako część Wystawy Światowej, a jej istnienie miało być tylko tymczasowe. Jednak przetrwała próbę czasu i dziś jest jednym z najczęściej odwiedzanych zabytków globu.

Ale zanim stała się ikoną Francji, była przede wszystkim technologicznym majstersztykiem. Jak zbudowano wieżę Eiffla, by była jednocześnie lekka i niezwykle wytrzymała? Z jakiej stali jest wieża Eiffla, że przetrwała ponad 130 lat bez uszczerbku? Każdy element tej konstrukcji został precyzyjnie zaprojektowany i wykonany z myślą o trwałości, więc mimo swojego wieku wciąż pozostaje symbolem nowoczesnej inżynierii. W tym artykule odkryjemy tajemnice konstrukcji, poznamy jej wagę, materiały i sposób konserwacji. A na koniec kilka naprawdę zaskakujących faktów, o których prawdopodobnie nie miałeś pojęcia!

Dlaczego wieża Eiffla jest uważana za arcydzieło inżynierii XIX wieku?

Gdybyśmy cofnęli się do XIX wieku, pomysł budowy gigantycznej stalowej wieży w sercu Paryża wydawałby się równie szokujący, jak dziś projekt drapacza chmur na Księżycu. Konstrukcja ta powstała na przekór krytykom i pesymistom, którzy nazywali ją „bezużytecznym i monstrualnym szkieletem”, a nawet „hańbą Paryża”. Planowano ją jako tymczasową atrakcję na Wystawę Światową, ale inżynieryjna doskonałość sprawiła, że przetrwała próbę czasu i stała się symbolem nowoczesnej technologii.

Choć dziś wieża Eiffla może wydawać się „jedną z wielu”, w 1889 roku była czymś, czego świat jeszcze nie widział. Była najwyższą budowlą na świecie, aż do 1930 roku, kiedy to wyprzedził ją nowojorski Chrysler Building. Dla porównania, w tamtym okresie inne największe stalowe konstrukcje na świecie to most Brookliński (ukończony w 1883 roku), który zrewolucjonizował inżynierię mostową oraz Stalowa Wieża Blackpool w Anglii, wyraźnie inspirowana paryską konstrukcją.

Jednak żadna z tych budowli nie była tak nowatorska jak wieża Eiffla – jej ażurowa struktura i lekkość w porównaniu do monumentalnych, ciężkich budowli tamtego okresu sprawiły, że stała się przełomem w architekturze.

Ile waży wieża Eiffla? Poznaj imponujące liczby

Kiedy patrzymy na wieżę Eiffla, wydaje się smukła i lekka jak gigantyczna koronka z metalu. Nic bardziej mylnego! Ile waży wieża Eiffla? Ta monumentalna konstrukcja waży około 10 100 ton, co czyni ją jedną z najcięższych budowli stalowych swojej epoki.

Dla porównania:

  • To mniej więcej tyle, co 800 londyńskich autobusów piętrowych,
  • 5 tysięcy osobowych samochodów,
  • 3 tysiące słoni afrykańskich!

A jeśli weźmiemy pod uwagę samą stalową konstrukcję, jej masa wynosi 7300 ton – reszta to windy, oświetlenie, farba oraz tarasy widokowe. Ciekawostki o wieży Eiffla są równie interesujące, jak jej konstrukcja. Jeśli przeliczymy stosunek masy do wysokości, to okaże się, że wieża Eiffla jest zaskakująco lekka jak na swoją skalę – jej „szkielet” zajmuje jedynie 1/5 objętości całej struktury! Stabilność konstrukcji wynika właśnie z jej przemyślanej ażurowej budowy. Eiffel zaprojektował ją w taki sposób, by wiatr przechodził przez stalowe belki, zamiast wywierać na nie zbyt duże obciążenie.

Jaką stal wykorzystano do budowy wieży Eiffla? Tajemnice konstrukcji

Odpowiedź na pytanie dotyczące tego, z jakiej stali jest wieża Eiffla, kryje się w jej francuskim rodowodzie. Konstrukcja została wykonana z kutego żelaza poddawanego procesowi pudlarskiemu, pochodzącego z hut w miejscowości Pompey, we wschodniej Francji. Był to materiał stosowany w XIX wieku w najnowocześniejszych konstrukcjach stalowych, charakteryzujący się dobrą odpornością na naprężenia i wytrzymałością na korozję. Jej świetność stała się inspiracją dla największych obiektów stalowych.

Czyli z jakiego materiału jest wieża Eiffla w porównaniu do dzisiejszych konstrukcji stalowych? Dziś, zamiast żelaza po procesie pudlingowania, stosuje się nowoczesne stale stopowe, które są znacznie lżejsze i bardziej odporne na czynniki atmosferyczne. Gdyby wieża Eiffla była budowana dzisiaj, prawdopodobnie zastosowano by inne wyroby stalowe, np. stal konstrukcyjną, co pozwoliłoby zmniejszyć jej masę nawet o połowę bez utraty wytrzymałości!

Czy wieża Eiffla zmienia swoją wagę w zależności od warunków atmosferycznych?

Choć może się wydawać, że wieża Eiffla to nieruchomy kolos, w rzeczywistości jej konstrukcja stale podlega niewidocznym dla oka zmianom. Główną przyczyną tych zjawisk jest rozszerzalność cieplna metalu, czyli fizyczna właściwość stali, która sprawia, że pod wpływem temperatury jej objętość rośnie lub maleje.

Zimą, gdy temperatura spada, stal się kurczy, powodując, że wieża „traci na wadze” i nieznacznie się obniża. Latem natomiast, gdy temperatura w Paryżu potrafi sięgnąć 40°C, metal rozszerza się, skutkując „przyrostem masy” i zwiększeniem wysokości. Jaką wysokość ma wieża Eiffla w zależności od pory roku? Zmiana może wynosić nawet 15 cm!

Ale to nie koniec niespodzianek. Oprócz pionowych zmian wieża dosłownie „przesuwa się” na boki! W gorące dni słońce nagrzewa jedną stronę konstrukcji bardziej niż drugą, powodując jej lekkie odchylenie – może wynosić ono nawet 7 cm w kierunku przeciwnym do źródła ciepła.

Jak konserwowana jest stalowa struktura wieży Eiffla?

Choć może się wydawać, że wieża Eiffla jest niezniszczalna, jej konstrukcja wymaga stałej opieki. Aby zapobiec korozji, co siedem lat jest dokładnie czyszczona i malowana ręcznie – tak, malowana pędzlami! Proces ten trwa około 18 miesięcy i wymaga zużycia około 60 ton farby, czyli mniej więcej tyle, ile waży czołg.

Czy wieża Eiffla rdzewieje? Jak każda stalowa konstrukcja, jest podatna na korozję, ale dzięki warstwom ochronnym i specjalnej recepturze farby – składającej się z kilku warstw podkładowych i końcowego odcienia „brązu Eiffela” – zachowuje swój wygląd i trwałość.

Jakie wyzwania inżynieryjne towarzyszyły budowie tej imponującej konstrukcji?

Sama konstrukcja składała się z ponad 18 tysięcy elementów, które trzeba było zmontować z dokładnością do milimetra. Eiffel i jego zespół wykorzystali precyzyjne metody montażu, w tym nitowanie na gorąco, które pozwoliło uzyskać stabilność konstrukcji, mimo jej rekordowej wysokości.

Największym wyzwaniem było osadzenie wieży na solidnych fundamentach, zwłaszcza że dwie z jej podpór znajdowały się nad Sekwaną. Aby uniknąć osiadania budowli, zastosowano gigantyczne betonowe bloki, które do dziś zapewniają stabilność jednej z największych stalowych konstrukcji na świecie.

Garść ciekawostek o wieży Eiffla – czy znasz je wszystkie?

Nie ma drugiej takiej konstrukcji jak wieża Eiffla – nie tylko pod względem architektury, ale i fascynujących historii, które narosły wokół niej przez ponad 130 lat. Oto ciekawostki o wieży Eiffla, które mogą Cię zaskoczyć!

  1. Wieża Eiffla miała zniknąć! Pierwotnie planowano jej rozbiórkę po 20 latach, ale Gustave Eiffel ocalił ją, udowadniając jej przydatność jako stacji radiowej. Dzięki temu przetrwała i stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli świata.
  2. Zmienia wysokość niczym termometr! Latem, gdy słońce nagrzewa stal, wieża Eiffla może wydłużyć się nawet o 15 cm, a zimą – nieco „skurczyć”. Jej oficjalna wysokość wynosi 330 metrów, licząc wraz z anteną.
  3. Była najwyższą budowlą świata przez 41 lat! Gdy ukończono ją w 1889 roku, przewyższała wszystkie dotychczasowe budowle. Dopiero w 1930 roku jej tytuł odebrał nowojorski Chrysler Building.
  4. Ile schodów prowadzi na szczyt? Oficjalnie 1665, choć turyści mogą wejść tylko na drugi poziom – dalej trzeba skorzystać z windy. A skoro o windach mowa, to te oryginalne z końca XIX wieku były tak zaawansowane, że działały przez ponad 100 lat!
  5. Pomalowana 19 razy! By chronić stal przed korozją, wieża Eiffla jest malowana co 7 lat, co łącznie oznacza już 19 warstw farby od momentu jej powstania.
  6. Gustave Eiffel miał w niej swój prywatny apartament! Inżynier urządził niewielkie mieszkanie na samej górze – miał stamtąd widok na cały Paryż, a zazdrościli mu go nawet najbogatsi arystokraci!
  7. Była inspiracją dla wielu kopii. Wieże inspirowane paryską konstrukcją można znaleźć m.in. w Tokio, Las Vegas, Chinach, a nawet w... Warszawie, gdzie stoi jej miniatura na dachu jednego z budynków.

Może nie mamy w ofercie stali pudlingowanej, ale w naszej ofercie bez problemu dostaniesz blachy stalowe, rury i najwyższej jakości wyroby ze stali. Sprawdź je teraz!

Prawdziwe opinie klientów
5 / 5.0 4 opinie
pixel